Säljare alla branscher

10  säljmoment som gör dig till coachande säljare

  1. Säljargument
  2. Inledningar – mötesbokning
  3. Hantera Invändningar vid mötesbokning
  4. Planering för nyförsäljning
  5. Agenda vid ett kundmöte
  6. Inledning på ett kundmöte 1-2 minuter
  7. Intervjufrågor
  8. Presentation och coachande behovsfrågor
  9. Coachande avslutningsfrågor
  10. Säljande offerter

Nyttan av ett personligt säljdokument

  • Ett stöd i din dagliga försäljning
  • Du kommer att boka flera kundmöten
  • Det är lättare för att hantera invändningar
  • Dina kundbesök blir ännu bättre
  • Presentationerna blir intressantare
  • Förmågan att ta bort prisfokus ökar
  • Det blir lättare att gå på avslut
  • Du kommer inte att känna dig ”för på ”
  • Du uppfattas inte som en ”krängare”

Säljkursen är uppbyggd på 10 säljmoment

Säljkursen är uppbyggd på 10 säljmoment, från mötesbokning till avslut. Vi börjar med momentet ”säljargument”, ett av de viktigaste av alla säljmoment som finns med i hälften. Vi fortsätter sedan med mötesbokning och invändningar som många säljare tycker är jobbigt och därför lägger vi lite extra energi och tyngdpunkt på dem.

Coacha kunden med frågor

Att sälja med frågor innebär att du som säljare blir duktigt på att ställa kunden i centrum. Förutom behovsfrågor kommer du också att lära dig att ”intervjua” kunden för att kunna anpassa presentationer efter kundens förväntningar och kunskapsnivå. Det är en säljteknik som passar både säljare och köpare eftersom den inte uppfattas som ”så på och krängig”.

Skapa ett personliga säljdokument med fokus på företagets produkter och tjänster

En löpande uppgift genom hela säljkursen är att deltagarna skriver ett personligt säljdokument. Målsättningen är att skräddarsy alla 10 säljmoment för sitt företags produkter och tjänster.

Ett stöd i din dagliga försäljning

Grundtanken är att man ska använda sitt personliga säljdokument i sin dagliga försäljning, framför allt som stöd när det är dags att ringa ”kalla samtal”.  Man använder då sitt säljdokument och de samtalsmallar man skrivit som stöd. Samma sak gäller när man hanterar invändningar eller går på avslut på ett kundmöte

 

10 säljmoment – Dokument 2018